Merih Çimenciler , 1960-71 yılları arasında öğrenim gördüğü Ankara Devlet Konservatuvarı Bale Yüksek Bölümü'nün ilk mezunu olduktan sonra 1971 yılında Ankara Devlet Opera ve Balesi'ne katıldı. Birçok prodüksiyonda başrol üstlenen Merih Çimenciler, özellikle Duygu Aykal'ın bütün eserlerinde değişmez baş dansçı oldu. 1971-75-79 yıllarında 3 kez İngiliz Kraliyet Balesi'nin davetlisi olarak Londra Kraliyet Balesi'nde uzun süre çalışmalara katıldı. Romeo ve Juliet, Giselle, Hürrem Sultan, Yoz Döngü, Bulutlar Nereye Gider, İnsan İnsan, Çoğul, Oluşum ve daha birçok prodüksiyonda başrol üstlendi.
1991 yılında kurucu hocalığını yaptığı Selçuk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde uzun süre eğitmenlik yaptı. 10 yıl boyunca MEB Halk Dansları Uluslararası üst danışma kurulu jüri üyeliği görevinde bulundu. 1992-94 tarihleri arasında Ankara Devlet Opera ve Balesi'nde Artistik Direktör olarak görev yaptı. 1992 yılında, Berlin duvarının yıkılmasının ardından demokrasi adına yaptığı, müziği W. A. Mozart'a ait olan 'Duvarlar' adlı projesi 1994 Varna Uluslararası Bale Yarışması'nda Kirov Balesi dansçıları tarafından sahnelendi ve eser 'En İyi Çift' ödülüne koreografi dalında layık görüldü. Varna Uluslararası Bale Yarışması'nda 5 kez Türkiye'yi jüri üyesi olarak temsil etmesi ve başarılı çalışmaları nedeniyle Bulgaristan hükümeti tarafından kendisine altın madalya takdim edildi. 1994 yılından başlayarak 6 yıl üst üste UNESCO Bale İhtisas Komitesi Başkanlığı'nı yürüttü. Bu süreç içinde 1996 yılında Uluslararası Balkan Bale Festivali'nde 'Fırat'a Ağıt' adlı ilk tradisyonel bale eserinin dünya prömiyerini gerçekleştirdi. Özgün müziğimizle yapılan bu ilk eser büyük bir ilgi gördü ve dünyanın birçok yerinde (Norveç, Helsinki, Kopenhag vb.) ülkemizi başarıyla temsil etti.
Merih Bahar Çimenciler, Aralık 1998'de Devlet Sanatçısı unvanını aldı. Hacettepe ve 9 Eylül Üniversiteleri'nden Uluslararası Varna Bale Yarışması'na katılan öğrencileri için gerçekleştirdiği özel koreografileri ile ülkemize madalyalar kazandırdı. 1998 yılında Osmanlının 700. yılı nedeniyle klasik Türk müziği üzerine gerçekleştirdiği 'Harem' adlı iki perdelik eseriyle bale tarihinde bir ilki başardı. Bu eser, günümüze kadar yaptığı temsillerde yurt içinde ve yurt dışında seyirciden yoğun ilgi gördü. Ülkemizi başta Shanghai Expo, Dortmund Staatsoper olmak üzere pek çok ülkede ve prestijli turnede başarıyla temsil etti. Dortmund Staatsoper, 'Harem'i repertuvarına alarak tarihinde ilk kez bir Türk balesine repertuvarında yer verdi. 'Harem' ayrıca Topkapı Sarayı, Dolmabahçe Sarayı ve Sait Halim Paşa Yalısı gibi tarihi mekanlarda sahnelenen ve TRT Klasik Türk Müziği solist ve orkestra sanatçılarıyla gerçekleştirilen ilk Türk balesi oldu. 'Harem' hiç ara vermeden 22 yıldır kapalı gişe devam eden ilk Türk balesi ünvanına sahiptir. Merih Bahar Çimenciler, 'Çanakkale Şehitleri' adlı iki perdelik bale eseri ile birçok ödüle layık görüldü.
2003 yılında Reşat Nuri Güntekin'in 'Çalıkuşu' adlı eserini Türk sanat müziği ile baleye uyarladı. Çimenciler, yaklaşık 7 yıl Ankara Devlet Opera ve Balesi'nde kapalı gişe oynayan 'Çalıkuşu' balesi ile Tüsiav ödülüne layık görüldü.
Başta engelli çocuklar, Türk Kalp Vakfı, Çocuk Kardiyolojisi yararına olmak üzere pek çok sosyal sorumluluk projesinde yer alarak başarılı temsiller veren 'Çalıkuşu' balesi; Samsun Devlet Opera ve Balesi ile Milli Mücadele'mizin 100. Yılında, Kültür ve Turizm Bakanlığı Türk Sanat Müziği sanatçılarının icrası eşliğinde sahnelendi.
Yine Çalıkuşu Balesi ile Ardahan'ın Çıldır ilçesinde yapılan temsillerin geliri sayesinde, bu ilçede kız öğrenci yurdu yapılmıştır.
Merih Bahar Çimenciler halen Türk eserleriyle çalışmalarına devam etmektedir.